Jak zapewnić ciągłość pracy firmy w sytuacji np. zagrożenia terrorystycznego ?

Dzisiaj będzie na poważnie. Zamachy terrorystyczne w Paryżu czy Brukseli pokazały nam, że świat w którym żyjemy przestaje być bezpieczny.  A to z kolei sprawia, że pojawiają się także w dziedzinie HR zagadnienia, o których wcześniej nie musieliśmy myśleć. Np. – co się stanie, jeżeli budynek w którym mieści się nasza firma zostanie zniszczony (obojętne, czy wskutek powodzi, pożaru, wybuchu czy innego zdarzenia) firma jako spółka i pracodawca istnieje nadal. Są zawarte kontrakty, biegną terminy, są otwarte projekty.  Czy można wymagać od pracowników, żeby  pracowali ? Gdzie ? Jak zachować ciągłość pracy ?

Zgodnie z zasadą „przezorny zawsze przygotowany” można opracować i wdrożyć w firmie Plany Kryzysowe na wypadek tzw. sytuacji krytycznej (powódź, pożar, akt terrorystyczny, zamieszki). Plany te powinny zawierać definicję zagrożeń, w razie których zaistnienia znajdują one zastosowanie oraz opis stosownej procedury, dostosowanej do specyfiki danej firmy.  Procedura powinna obejmować nie tylko działania związane z zabezpieczeniem  mienia i przywróceniem normalnego funkcjonowania firmy, ale przede wszystkim określać zasady jej działania w okresie przejściowym. Można np. w  celu zachowania ciągłości pracy wyodrębnić specjalną grupę pracowników, którzy w razie zaistnienia sytuacji krytycznej będą wykonywali pracę w domu. Pracowników tych należy wyposażyć w dostęp do niezbędnych narzędzi (laptopy, oprogramowanie, dostęp do sieci i do danych, zabezpieczenie tych danych) oraz przeszkolić. Będą się tu przeplatały kwestie zarówno rozwiązań informatycznych (np. zabezpieczenie danych, zdalny do nich dostęp) z kwestiami prawnymi. Pamiętajmy bowiem, ze kodeks pracy obowiązuje, zatem procedura na wypadek sytuacji kryzysowej, nie może naruszać przepisów prawa pracy (czas pracy, odpoczynek, urlopy, telepraca, BHP,  i inne). Dlatego Plan Kryzysowy powinien zostać opracowany przy udziale nie tylko informatyków ale i prawników. Następnie należy z nim zapoznać wszystkich pracowników, i wdrożyć, np. jako załącznik do regulaminu pracy.

A na koniec pozostaje mieć nadzieję, że plan nigdy nie będzie potrzebny.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, ochrona danych osobowych. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


pięć × = 20