Dwudziesty stopień zasilania

Susza, upały i sezon ogórkowy uświadomiły mi, że prowadzę śmiertelnie nudnego bloga z darmowymi poradami prawnymi. A oświecenia tego doznałem dzięki polityce energetycznej naszego Rządu i wprowadzeniu po raz pierwszy od czasów mojej burzliwej młodości słynnego, dwudziestego stopnia zasilania.

Ograniczenia w dostawie prądu spowodowały bowiem, że w biurowcach stanęły windy, wyłączone zostały klimatyzacja oraz kantyny, oraz że na biurkach prawników rozdzwoniły się telefony:

– „Mamy wyłączoną klimatyzację a okna w naszym biurowcu nie otwierają się – czy jest jakiś przepis który by nakazywał zamknąć biuro gdy temperatura przekroczy określoną ilość stopni ?”

– „Nie działają windy, jesteśmy na XII piętrze, czy mamy zwalniać kobiety w ciąży do domu ?”

– „Może zmienimy godziny pracy na wieczorowe, czy to jest dopuszczalne ?”

Usiłując znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania, ze zdziwieniem zrozumiałem, że pomimo legislacyjnej biegunki, nasz Racjonalny Ustawodawca upału nie przewidział. Mrozy – owszem, mrozy tak. Ale upału nie za bardzo.

Zatem temperatura, jeśli nie występują przeciwwskazania technologiczne, nie może być niższa niż 14°C, a w pomieszczeniach gdzie wykonywana jest praca lekka i biurowa, nie niższa niż 18°C. Przepisy BHP nie określają one jednak górnej wartości temperatury w pomieszczeniu wykonywania pracy. Optymalna temperatura w biurze to 20-25°C. Pracodawca zobowiązany jest również zadbać o wymianę powietrza w pomieszczeniu świadczenia pracy, w zależności od potrzeb użytkowych i funkcji pomieszczeń, bilansu wilgotności i ciepła. Tylko w przypadku pracowników młodocianych określona została górna granica temperatury. Wynosi ona 30°C, z zastrzeżeniem, że wilgotność powietrza nie może przekraczać 65%.

Przekroczenie norm  odnośnie temperatury następuje kiedy przy ciężkiej pracy fizycznej w hali jest ponad 28°C  a przy pracy biurowej – ponad 30°C. Przekroczenie dopuszczalnej temperatury nakłada na pracodawcę szereg dodatkowych obowiązków. Jest on bowiem zobligowany do zapewnienia pracownikom napoi – po przekroczeniu 25°C (przy pracy na otwartej przestrzeni) lub 28°C oraz dostępu powietrza.

Wracając do naszego 20 tego stopnia zasilania i pracy biurowej: klimatyzacja nie działa, okna w biurowcu się nie otwierają. Zgodnie z przepisami można pracować.  Ale gdyby się chciało podejść do problemu po ludzku i pracownikom nieco ulżyć, to właściwie co można zrobić ? Można zmienić godziny pracy w ramach doby pracowniczej. Jeżeli praca w porze nocnej zaczyna się od 22.00 to można spróbować np. pracować od 14 do 22 albo od 7.00 do 14.00. Przynajmiej liczba godzin przepracowanych w upale będzie mniejsza. Osoby, które źle się czują (np. ze względu na ciążę), powinny zostać zwolnione od pracy. W sumie niewiele. Jest też jeden podstawowy problem: jeżeli w regulaminie pracy nie mamy wprowadzonego jakiegoś systemu czasu pracy, to musimy najpierw zmienić regulamin pracy, odczekać dwa tygodnie (aż upały się skończą i zmiana przestanie być potrzebna) a następnie możemy zastosować go do pracowników. Przykład: gdybyśmy chcieli wprowadzić dajmy na to przerywany czas pracy z 5 godzinną przerwą w czasie największego upału (pracujemy wcześnie rano i późno po południu) – to nawet jeśli pracownicy sami o to poproszą, ale w regulaminie pracy takiej możliwości nie ma, to najpierw zmieniamy regulamin a potem dopiero wprowadzamy przerwę.

Inny przypadek: równoważny system czasu pracy. Problem może powstać jeżeli okres rozliczeniowy kończy się stosunkowo niedługo (np. wraz z końcem najbliższego miesiąca). Możemy skracając czas pracy pracownikom z uwagi na upał nie zdążyć zrekompensować go wydłużonym czasem pracy w ramach tego samego okresu rozliczeniowego. Ponadto nie możemy pracownikom zatrudnionym w równoważnym systemie czasu pracy zmienić tego systemu na inny (patrz uwagi wyżej) bez zmiany regulaminu pracy i zmiany umów.

Wygląda na to, że tak jak zima zaskakuje drogowców, tak dwudziesty stopień zasilania zaskoczył Ustawodawcę. Niestety koszty jak zwykle spadają na pracodawców i pracowników.

 

 

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Czas pracy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 × = trzydzieści sześć